Vårens vandring till Everest Base Camp, Nepal

Här kommer lite bilder och berättelser från vårens vandring till Everest Base Camp:

Alexander och Linda  som gjorde vandringen till Everest Base Camp som en del av sin jorden runt-resa har lagt ut sin dagbok på sin fina blogg: www.fishmustswim.com

Här kommer några utdrag ur deras härliga dagbok:

"19 april 2011 Första timmarna var fantastiska med soluppgång över Nuptse och andra bergstoppar runt omkring oss, frisk luft och fågelkvitter. Det tog som beräknat cirka två timmar till Gorak Shep där frukost väntade. Vi beställde gröt, det goda tibetanska brödet, toast och te.

Vid 9.30 begav vi oss av mot Base Camp. Det var en lagom tuff vandring i ett väldigt annorlunda landskap. Kargt, stenigt, snöigt och massor av höga berg runt omkring. Väl framme vid Base Camp bestämde vi oss för att gå ytterligare 20 minuter för att komma in bland tältlägren där förberedelserna för de olika Everest expeditionerna var i full gång. Det var intressant och väl värt ansträngningarna!

23 april 2011 - Vandring ca 5h, Deboche 3710 möh - Namche Bazaar 3440 möh
Dag 12: Natten var iskall, men ett stadigt morgonmål gjorde susen och vid 8-tiden började vi vår vandring upp till klostret i Tengboche. Det tog en timme att ta sig upp dit på våra morgonben, men som plåster på såren fick vi vandringens bästa utsikt över Everest, Lhotse, Lhotse Sahr, Peak 38 och Ama Dablam. Helt fantastiskt. Jag och Gunnar besökte klostret och kollade in var munkarna håller hus. Sedan var det dags att traska nedför den branta och dammiga sick-sack stigen. Denna gång hade rhododendronbuskarna slagit ut i full blomm. När vi väl kommit ner till botten av dalen skulle vi upp på andra sidan berget. Den backen hade vi glömt att vi gått nedför på vägen upp till Base Camp. Det kändes i benen, men efter en timme hade vi tagit oss upp och väl uppe väntade lunchen.
Här är hela gruppen framme efter en 10 dagar lång vandring till Everest Base Camp

Så här skriver Gunnar Svensson i ett mail efter han kommit hem från Nepal:

"Vandringen fungerade bra  för min del och jag hade ingen känning av höjdsjuka. Fantastiska vyer och bra väder i stort sett hela tiden.
Guider och bärare var alla trevliga och tillmötesgående.

Jag är jättenöjd!!

Gunnar"
 En jak i skogen på väg till Everest Base Camp
 Möten i en by på vandringen mot Mt Everest
 Gunnar snart framme vid Everest Base Camp
I bakgrunden syns Kala Pathar och Pumori.